torsdag 24. september 2015

"Kledd Naken" av Agnes Lovise Matre

Øystese i Hardanger er for meg sommer, idyll og moreller. Kontrasten til innholdet i Kledd Naken, som er lagt nettopp til denne lille bygda i Norge, kunne ikke vært større. Derfor legger også slagkraften igjen store fotspor i sinnet, og gjør meg forbannet og uhorvelig trist, men også en aldri så liten smule provosert. Av kvinnen som individ.

Bakpå boka leser jeg følgende: "Etter en fuktig bygdefest på Holmatun, det lokale festlokalet, blir Iselin brutalt voldtatt av en nær venn. Redselen for bygdesladder og skammen over at hun ikke var i stand til å forhindre overgrepet, fører til at hun holder voldtekten for seg selv. Et valg som får fatale konsekvenser når ryktene i bygda begynner å svirre og gjerningsmannen blir mer og mer truende. Iselin er svært preget av overgrepet, og det blir ikke bedre av at overgriperen til envher tid lusker rundt henne og familien hennes."

Agnes Matre tar her opp et viktig tema, nemlig isfjellet som voldtekt av kvinner faktisk er. En studie fra 2014 gjort av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress vitner om en sterk realisme i situasjonen til forfatterens hovedperson, Iselin i Øystese. Ifølge studien er det få av kvinnene som blir utsatt for voldtekt som går til medisinsk undersøkelse den første tiden etterpå (så få som 11%). Nesten en tredjedel forteller heller aldri om voldtekten til noen andre. En annen skremmende statistikk når det gjelder gruppene av overgripere er at det er venner, bekjente, naboer, kollegaer eller kjærester/partnere som representeres i den aller største gruppen av voldtektsmenn.

Agnes Lovise Matre
Bildekilde: agnesmatre.com
Kledd Naken lener seg derfor godt mot reelle fakta i samfunnet vårt og det er dette som gjør meg både forbannet og uhorvelig trist. Troverdigheten i situasjonen er fullstendig, og persongalleriet passer som hånd i hanske til historien Matre forteller. Den er vondt realistisk, og menneskene vi treffer er ikke karrikaturer, men ekte mennsker av kjøtt og blod. Alt fra Iselin selv, mannen Tore som jobber 2/4 i Nordsjøen, den kommende fjortis-in-spe-Sara datteren og hennes utfordringer, naboene, venninnene, sladdersentralen på bensinstasjonen og Bygdedyret med stor B. (Bor selv i bygd og vet hvordan det kan oppføre seg...). Historien er fortalt kronologisk, hvor hvert kapittel starter med et romertall samt sted, dato og eventuelt tidspunktet på dagen. Det er 53 kapitler i boka, noe som gjør at historien flytter oss hyppig i tid og sted. Det gir et godt driv fremover. Boka har også et fargerikt språk. Matre gjør effektiv bruk av både metaforer og personifikasjon og bruken av kursivert skrift viser Iselin's tanker innimellom dialogene og den fortellende strukturen. Vi er i rommet, vi er inni hodet til Iselin, og vi opplever den temmelig klaustrofobiske og angstfyllte situasjonen gjennom henne. Dette er bra! Men det er også her jeg blir provosert. For jeg engasjerer meg sånn at jeg setter meg selv inn i situasjonen, og bare vet - at jeg selv ikke kunne tiet om voldtekten. Uansett hvem som forgrep seg på meg. Om det var en far, en nabo, en eks-kjæreste eller en venn. Jeg hadde dratt sporenstreks til sykehuset/legen, anmeldt forholdet til politiet og sørget for at jævelen fikk som fortjent. Uansett!

Ei viktig bok med et stikkvåpen rett inn i et isfjell av en verkebyll i samfunnet vårt.

Kilde: Mottatt fra forfatter - Forlag: Comino - Utgitt: 2015 - Sider: 339 - Utfordring: Norske Forfattere/GoodReads



.

18 kommentarer:

  1. Denne har jeg på vent --- skummet bra fort her nå..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen spoiler, overraskende god bok! Ikke fordi jeg ikke har tro på forfatteren, men fordi jeg prøver å skygge unna den typen erfaringer i bokform. Velskrevet. Forstår du skummet. Spent på hva du synes!

      Slett
    2. Må vel ta denne frem ganske snart, siden så mange av dere leser den nå.. Men det er noe med temaet som en ikke orker å lese om når som helst.. Dævelskapen i en thriller/krim går så utrolig mye bedre, enn det du..;O Leser Sidsel Dalens siste nå, Nødhjelp. Må ha pause fra Lars Saabye og Jokums sprell..

      Slett
    3. Veldig enig når det gjelder tema! Jeg skygger egentlig unna slike bøker... Hvordan er Sidsel Dalens siste sålangt. Hun var ikke helt heldig med presentasjonen av seg selv og boka på forlagsmøte nylig..

      Slett
    4. Dalens siste er lovende. Jeg har lest 84 sider, og blitt noe kjent med karakteren, kjernen i plottet osv. Har ikke lest noe av Dalen før. Aner meg at det å skrive en krim om Norsk Forsvars- og utenrikspolitikk knyttet opp mot Nato- Fn- og de arabiske land, oljeinteresser etc- ikke bare er enkelt. Så det blir spennende å lese videre å se hvordn hun løser dette..
      Det er forresten tidlig en fæl voldtekstscene mot ei ung jente i denne boka også, sånn apropos.. Men i en krim , det blir en annen kontekst, det er ikke hovedtema, det blir annerledes.. Denne scenen er likevel sterk.den berører, som også veien videre med den unge jenta (bihistorie så langt) gjør.. den første hasjpipa i Christiania, og videre på kjøret ifølge baksideteksten.. no spoiler from me.

      Slett
    5. Hun har bakgrunn solid nok fra jobb til å løse både det ene og det andre, tror jeg. Ble bare veldig usikker etter presentasjonen av boka. Jeg har nemlig heller ikke lest noe av henne tidligere, selv om jeg har tenkt tanken. Skal se hva du synes før jeg kaster meg utpå. Faller nemlig bakpå her når det gjelder selvpålagte litteraturstudier, og det kan jeg ikke ha noe av :)

      Slett
    6. Det er synd at forfattere også må fungere som sine egne PR-rådgivere. Er forfattere de beste til å fremsnakke sine bøker? Ikke alltid, tror jeg.. Først og fremst vil og kan de jo skrive.. Men halvveis i boka kan jeg si at den er god, kanskje blir den også veldig god til slutt. Den som venter får se. (selvpålagt studier, hvordan går det i hop med lystlesingsåret?)

      Slett
    7. Jeg har lyst å studere kanadisk litteratur - derfor henger det godt i hop, serru :) Jeg glemmer meg bare ut i gleden av all annen litteratur som skjer rundt meg...
      Veldig enig i at det ikke alltid er like lurt at de promoterer selv, men enkelte er veldig proffe da! Nok en jobb for forlaget, tenker jeg..

      Slett
    8. Ok, og ja, selvfølgelig er det også lystig lesing. Men problemet er nok at det er alt for mye man vil lese, hele tiden.. Ja, det har vel blitt sånn at forfattere skal være både selger, artist, ekstrovert , verbal etc - noe jeg vet mange hater men ikke kommer utenom, som Tiller feks..

      Slett
    9. Ferdig med boka, du verden så spennende den ble etterhvert..Engasjerende og vanskelig å legge fra seg. En god psykologisk thriller dette her..Jeg stusset litt på de kraftige reaksjonene hun fikk, at hun ikke gjorde noe mer for det, som du sier.. men hun ble jo truet til taushet , viklet seg inn i nettet til overgriper og når Bygdedyret overtok hadde hun ikke en sjanse, siden hun bare ble svakere og svakere.

      Slett
  2. Leser den jeg også nå, og synes den er skremmende og creepy. Viktig tema det er helt sant, hun er spesielt flink til å belyse problemet voldtekt fra en litt utradisjonell vinkel. (Akkurat som hun gjorde med den andre boken sin ) Tar med meg kaffen bort i lesestolen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja virkelig ekkel. Og vinklingen er god, og med en helt annen avslutning enn du forventer deg. Skal selvfølgelig ikke røpe den her, men den passer veldig godt til resten av historien. Jeg har ikke lest førsteboka hennes. Her går det i te og I hodet på den gamle damen Ørjasæter. Den var også noe annerledes enn jeg forventet. Men der Kledd Naken var overraskende god, faller Ørjasæter litt sammen. Jo, jeg er inni hodet på en gammel dame. Men gir deg meg så mye? Jeg får lese mer her i soffen :) Skal bli kjekt å lese omtalen din av Matre-boka! Jeg tror vi er veldig enige, og så får jeg se hvordan du liker slutten. Jeg ville ikke skrive om den i omtalen, for da spoiler jeg for mye.

      Slett
    2. Har skrevet ferdig men poster i morgen. Har ikke røpet noe av handlingen, men er enig med deg at slutten var overraskende og helt sånn som den måtte bli. Jeg må passe på å velge meg en veldig annerledes bok etter denne :) God helg Marianne!

      Slett
  3. Ser ut til å være en viktig bok som engasjerer...jeg har ikke tenkt å lese den, men det gir litt innblikk å lese en god omtale - takk for det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt utenfor mine normale lesepreferanser når det gjelder bøker, men det var en god bok, det skal hun jammen ha.

      Slett
  4. Så godt å se at du likte denne! Det er en forrykende god bok med tema som er viktig å snakke om. Satt på tåhev selv om jeg hadde lest førsteutkastet før, men det ble selvfølgelig en ny opplevelse å lese det ferdige produktet! Jeg likte ikke slutten slik den var første gang jeg leste den så det var godt å se at hun hadde endret den litt, og jeg må si at jeg gleder meg til oppfølgeren selv om jeg undrer meg litt over den videre handlingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppfølger? Hmm.. Noe usikker på om denne trenger en oppfølger..(?) Interressant! Lurer på hva hun tenker på...

      Slett
  5. Her sier hun noe om oppfølgeren i Bok365: "Jeg tenker grundig gjennom et tema først og leter i mørke rom etter tabuer vi helst ikke snakker om. Til neste bok, oppfølgeren til Kledd naken, har jeg intervjuet en kvinne. Det er nok et tabu hun forteller meg om, og jeg tar et utgangspunkt i historien hennes og bygger plottet rundt den. " (ikke at en ndvendigvis blir så mye klokere.. kanskje er det en av kvinnene i Kledd naken vi får høre mer om) http://bok365.no/artikkel/jeg-onsker-debatt/#.VgmzfOkQVBE

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)