lørdag 5. januar 2013

Bokomtale - "Spiral" og "Loop" av Koji Suzuki

På tampen av 2012 leste jeg ferdig The Ring- trilogien, og jeg var veldig nysgjerrig på hvordan fortsettelsen av denne spennende thrilleren ville utvikle seg. Det ble en spesiell reise, med en uvant avslutning kan man trygt si. Jeg prøver meg her på omtale av de to siste bøkene, uten å tråkke i de store spoilerne, tror jeg :o)

I bok 2 - Spiral - mister dr. Ando på tragisk vis sin sønn i bølgene en dag de er ute og bader. Han klarer ikke komme over tapet, og etterhvert går ekteskapet også over styr. Han drukner seg derfor i arbeid istedenfor. En ettermiddag får dr. Ando liket av en kjenning til obduksjon. Det viser seg å være Ryuji Takayama, en tidligere klassekamerat, som har dødd under svært så merkelige omstendigheter. Og liket, det har noe å fortelle dr. Ando! Det han finner er at døden er forårsaket av en blokkert blodåre og at det er tegn på en koppe-liknende virusinfeksjon i kroppen. Men det siste tilfellet av naturlig forekommende kopper var i Somalia i 1977... Her er det noe som ikke stemmer. Merkeligere er det at kroppen, etter den er ferdig obdusert, ser ut for å ha skvist ut en bit av avisene som ble brukt for å fylle ut brystkassen til liket. Ryuji og dr. Ando var veldig hektet på chiffer og tallrekker da de gikk sammen på skolen, og biten av papir som ser ut for å komme ut av Ryuji's kropp kan dekodes til å stave bokstavene R I N G...

I forbindelse med obduksjonen kommer dr. Ando i kontakt med Mai, Ryuji's student og elskerinne, og han blir rimelig betatt av henne. Hun forsvinner imidlertid uten å gi lyd fra seg, og etterhvert som dr. Ando undersøker nærmere så finner han selv ut at alle ofrene som har dødd av videotapen (ref. The Ring) har dødd på samme måte - ved en blokkert blodåre og med en koppe-virus infeksjon i kroppen. Hva kan dette være? Og hva har videotapen med virusen å gjøre? Hvordan kan liket til Ryuji på merkelig vis utstøte en del av en avis etter det har blitt sydd igjen? Hvor er det blitt av Mai? Og hva ligger bak all denne uhyggen?

Koji Suzuki
Bildekilde: Agony Column
Denne boka var enda bedre enn bok 1 - The Ring. Den blander overnaturlige hendelser og vitenskap på en måte som føles komplett og skremmende troverdig. Flere oppfølgere har en tendens til å gå sine egne veier og spore av den opprinnelige historien, men her i Spiral skjedde akkurat det motsatte. Spiral klarte å gi en totalt ny dimensjon til historien uten å endre det originale plottet fra bok 1. Ja, vi møter et nesten helt nytt persongalleri, men flere enn Ryuji dukker opp i denne oppfølgeren. Forfatteren klarer mesterlig å fortsette den underlige historien om Sadako samtidig som han legger helt nye elementer til plottet. Jeg syns rett og slett Spiral var utrolig fascinerende, og retningen som boka tok fikk meg til å bli rimelig spent på hvordan konklusjonen på historien ville arte seg.

Kilde: egen e-bok
Antall sider: 283
Forlag: Vertical (August 1, 2005), kjøpt på Amazon
Språk: Engelsk
ISBN-13: 978-1932234169
Lest: Desember 2012

 
Bok 3 - Loop - handler i all hovedsak om Kaoru, en voksen-før-alderen gutt som bor i en av Tokyo's skyskrapere sammen med sin far og mor. Tidlig viser Kaoru at han er umåtelig mye mer intelligent enn sine jevnaldrende, og hans far, som er vitenskapsmann, diskuterer ofte komplekse vitenskaplige spørsmål med sin sønn for å få et nyansert syn på problemstillingene han utsettes for. Faren jobbet på et tidspunkt på et gedigent parallellsimuleringsprosjekt som simulerte alt liv på jorda, for å se om det var mulig at kunstig skap liv klarte å formere seg av seg selv. Prosjektet endte brått. Det ble kalt The Loop.

Et nytt kreftvirus utrydder sakte men sikkert hver livsform på jorda, og Kaoru ender opp med å lete etter en kur for denne sykdommen som allerede har angrepet hans nære og kjære, både hans far og en kvinne han har blitt utrolig betatt av. Karou må kjempe mellom alternative virkeligheter for å finne løsningen og kuren til kreftviruset, og svaret på det store spørsmålet, viser seg å ligge i Loop-projektet som befinner seg i New Mexico ørkenen. Men hva er egentlig kreftviruset som startet som en "infisert" videotape som tok livet av alle som så den? Hvem var Sadako? Og hvilken virkelighet tilhørte hun egentlig?

Loop kan faktisk leses som en stand-alone bok, men lesere av The Ring og Spiral vil nok få mest utav historien. Vi får nemlig her nok en dimensjon til det opprinnelige plottet. Dette er intet mindre enn et genialt trekk av Suzuki. Som leser vet vi overhode ikke hva vi har i vente! The Ring vil jeg definere som en skrekk/thriller roman. Loop har fjernet seg fra det konseptet og er mer en science fiction historie enn noe annet. Samtidig som denne transformasjonen av sjanger skjer i trilogien så blir man distansert mer og mer fra karakterene i boka. Etterhvert så stiller Loop også flere spørsmål enn den svarer på. Gud og Guds natur blir et element. Hva er virkelighet og fiksjon når alt kommer til alt? Og hvor eksisterer menneskeheten egentlig? Er vi virkelige eller lever vi i en konstruert virkelighet? Kan liv konstrueres. Vil Suzuki komme med en fjerde bok? Jeg kan ikke si mer, jeg vil ikke røpe avslutningen - men - OH MY denne trilogien var spesiell, og vannvittig bra!! :o)

Kilde: egen ebok
Antall sider: 288 pages
Utgiver: Vertical; 1st Paperback Ed edition (October 3, 2006), kjøpt på Amazon
Språk: Engelsk
ISBN-13: 978-1932234251
Lest: Desember 2012




.

6 kommentarer:

  1. Har du tips til billige nettbutikker som selger ebøker? Både utenlandske og norske :)Helst uten at jeg må konvertere, slik som man må for å lese bøker fra Amazon på andre ting en Kindle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Link til oversikt over 10 norske nettbutikker: http://www.bokskya.no/

      Når det gjelder utenlandske så bruker jeg selv kun amazon.com nå. De har det beste utvalget. Ikke amazon'ske finner du bl.a. her:
      www.smashwords.com
      Eller en samlet oversiht her:
      http://www.epubbooks.com/buy-epub-books

      Lykke til :-)

      Slett
  2. Å ja, jeg må lese disse bøkene! Det er morsomt å se hvor annerledes de virker fra filmene, men jeg er ganske sikker på at jeg blir skremt uansett. Og Sadako er gørrnifs! Herlig :-D

    Flotte omtaler uten noen spoilere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sadako er definitivt gørrnifs, og merkeligere ting skjer etterhvert. Jo mer jeg tenker på denne trilogien, desto mer overbevist er jeg om at dette må være close to den beste trilogien jeg noen gang har lest! Jeg har ikke sett noen av filmene, jeg har kun sett traileren til The Ring - og den virker ikke helt i tråd med boka. Jeg var ikke engang klar over at de to siste bøkene var filmatisert. Er noe usikker på om jeg vil se filmene nå, for jeg sitter igjen med en skikkelig uhygge-herlig-nifs-forunderlig følelse etter bøkene. Noe egner seg best i bok for meg! (..holdt på å skrive ""på papir", men jeg leser jo ebøkene ;o) Anbefaler definitivt bøkene dersom du har sett filmene først!

      Slett
    2. Dersom du bestemmer deg for å se filmene en gang, så må du i allefall se de japanske; Ringu, Ringu 2 og Ringu 0. De er veldig gode og skumle. Jeg hadde svart langt hår da jeg så dem første gangen, og skvatt skikkelig når jeg så meg i speilet lenge etter... He he ;-) Ønsker deg en god søndag!

      Slett
    3. Takk for tips! Jeg tenkte ikke på de japanske filmene. God idé! Jeg kan godt forstå så skvatt av deg selv, haha - jeg syns jeg ser :o) En god søndag til deg også Silje!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)