onsdag 23. januar 2013

Bokomtale - "Engel i Paris" av Elin Husebø

Jeg leste en omtale av denne nye boka om Alexander L. Kielland i Stavanger Aftenblad for noen uker siden og kunne ikke la være å kjøpe den. Det er noe med Kielland og meg og tiden min på Kongsgård videregående skole. De henger sammen de tre - Kielland, Kongsgård og jeg nemlig. Og limet, det er norskfrøkna mi - igjen. Hun gjorde både ubotelig skade på lesegleden min og åpnet øynene mine for norsk litteratur, kan man trygt si. Ei norskfrøken på godt og vondt. Vondt dengang da, men i ettertid ser jeg hvor klok hun egentlig var. Er det ikke slik det ofte er, tro..?

"Engel i Paris" er ei lettlest, enkel bok om livet til Alexander L. Kielland i perioden like før og da han var i ferd med å få gjennombrudd som forfatter. Vi får høre om livet hans i Stavanger der han er gift med Beate og har tre barn. Og vi får høre om hans oppbrudd og reise til Paris hvor han blir i flere måneder for å følge forfatterdrømmen sin. Det er her han blir kjent med bl.a. Fritz Thaulow, Bjørnstjerne Bjørnson og Camilla Collett og det er i denne tiden han skrev ned de første novellene sine som førte til at Kielland ble forfatter og gav ut sitt første verk i 1879.

Elin Husebø
Bildekilde: Facebook
Boka var ikke revolusjonerende i seg selv, dette var igrunnen kjent stoff, men den var innsiktsfull og enkelt skrevet. Ei bok jeg svært gjerne heller ville ha lest om Kielland på Videregående Skole... Lettlest og grei bok om Kielland i perioden der han var usikker på seg selv og forfatterskapet sitt, gjennombruddet han fikk da han ble introdusert til Gyldendal Forlag i København samt en fin skildring av storbyen Paris på slutten av 1800-tallet. Kan anbefales om du ønsker deg en kort introduksjon til Kiellands streben mot å bli en anerkjent forfatter.


Kilde: egen papirbok
Forlag: Wigestrand
Utgitt: 2012
Antall sider: 144
ISBN: 9788281401327
Utfordring: Nye norske forfattere, GoodReads



Fleeeecing cold... Snart går turen hit igjen !!!


.

8 kommentarer:

  1. Denne har jeg begynt å lese på. Kielenad har vært et kapittel i Paris nå, Lånte denne på biblioteket for et par uker siden, da den så interessant ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt da, jeg trodde ikke at det var så mange Kielland lesere som tok fatt på denne boka :o) Ikke ofte jeg kjøper ei bok på bakgrunn av omtale i Aftenbladet, men denne fenget av en eller annen grunn meg også. Glad jeg kjøpte den, for nå skal den videre til min mor.

      Slett
    2. Ja, det er noen ganegr jeg ser bøker på biblioteket som jeg ikke har hørt om, men som jeg blir så nyskjerrig på at de blir med hjem...

      Slett
  2. spennende :) tenkte å lese kielland's "gift" snart.
    ser du skal lese magne hovden's "sameland" i februar ... den boken er spinnvill og hysterisk morsom ! det er bare å glede seg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Har satt den opp i februar ja, og forsøker...(!) å holde leseplanene sånn noenlunde. Godt å høre at den er både spinnvill og hysterisk morsom, for slike bøker trenger vi iblant! Nå gleder jeg meg enda mer til boka, og tror jammen jeg skal spare den til vi drar på Canada-tur. Kjekt å ha noe morsomt å lese på en 10,5 timer lang flytur. Så takk for påminnelsen!!! :o)

      Slett
    2. PS! Kielland's "Gift" har jeg ikke lest siden jeg gikk på VGS. Kanskje det var på tide å ta den fram igjen (husker knapt hva det gikk i...) Så igjen - takk for tipset, det skal jeg jammen skrive ned :o)

      Slett
  3. Takk for godt boktips - denne er nok super å ha i skolebiblioteket der jeg jobber : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, Dez! Boka passer supert inn i en skolebibliotekssamling. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg holdt på å lese den. Det finnes altfor mye "trøtt" litteratur om eldre, norske forfattere. Dette var et lett pust i bakken, men likevel innsiktsfull.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)