lørdag 31. mars 2012

Mars lesemål - og status?

Mars tok seg opp, gitt! Etter en heller laber februar er jeg nå tilbake i fart og det føles godt! Målet mitt om 100 bøker i 2012 er ikke så "far fetched" som det føltes i februar... Det har blitt jevn og god lesing, selv om mine statuerte lesemål kanskje ikke heeeelt er fulgt til punkt og prikke..


Status mars er uansett som følger

  • Jeg har lest en debutant - Ninni Schulman med krimboka "Jenta med snø i håret"
  • Jeg har lest en ny (for meg) norsk forfatter - Birger Baug med "Død Sjel".
  • Det er imidlertid ikke blitt noen klassikere på meg denne måneden heller...
  • Jeg har igjen anmeldt alle bøkene jeg har lest - bra!
  • Aktiviteten på den engelske bloggen blir lavere og lavere. Tidsklemma har fått meg til å prioritere ebokhylla mi. Det er en smart prioritering! (har jeg bestemt...)
  • En novelle i uka... *kremt*... Jeg satser på 52 i løpet av året... Sålangt ligger jeg altfor langt bak til å skryte på meg at jeg er ajour
  • Jeg har lest 8 bøker totalt i mars. 
    • Av de 8 bøkene er 3,5 av dem skrevet av kvinner (Lars Kepler er psevdonymet til et ektepar ;-)  Dette er veldig nære jevn fordeling :-)
    • Forfatterne fordeler seg på 1 x England, 4 x USA, 1 x Norge og 2 x Sverige
    • KUN 2 bøker har vært på engelsk denne måneden, de resterende 6 har vært norsk eller oversatt litteratur! Dette er intet mindre enn et under!!! På 8 måneder ifjor leste jeg kun 7 norske eller oversatte bøker. Har Amazon omsider fått en konkurrent til sine engelske e-bøker? Nei - jeg snakker IKKE om Bokskya... men Libris, Norli og Digitalbok har blitt mer brukt i det siste. Gi oss flere titler !!! :-)
  • Jeg har også begynt på den niende boka nå i mars, men den sparer jeg til april-statusen. Det er den veldig lovende "Sirkelens Ende" av Tom Egeland. Han skriver jammen meg bra!!!

Av de 8 bøkene jeg har lest i mars så har samtlige fått 4 eller 5 stjerner av 5 mulige. Det er utrolig lenge siden jeg har hatt et knippe så gode bøker samlet på én måned. Jeg kan faktisk ikke huske sist! I så måte er mars en suksess!

Påsken lover bra mht lesing. Jeg har allerede plukket ut påskelektyren min her, og med nyladet Kindle kan jeg bare snø inne og strømmen kan gå for min del. Har batterilevetid til ca 7-8 bøker. Da burde vel våren ha satt sitt preg på fjellet også :-)

Happy read!



Sesongens siste vinterhilsen :-)



8 kommentarer:

  1. Fin oppsumering:) Bra du føler du er tilbake på leserfronten:) Gleder meg til å lese "Jenta med snø i håret" og "Sirkelen ende". Men blir nok etter påske. Har mer enn nok bøker iløpet av påsken å lese:)Libris, Norli og Digitalbok er veldig bra synes jeg også. Har handlet litt der:)Ønsker deg en videre god Lørdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå trenger vi bare to ting 1) at moms blir fjernet på e-boka så den blir liggende i noe mer fornuftig prisleie og 2) at alle bøker kommer i e-bok format samtidig som papirboka.. Eia var vi der :)
      Ha en flotters lørdagskveld du også!

      Slett
  2. Flott oppsummering:-) Jeg ligger litt etter skjema men satser på at jeg skal nå lesemålene i løpet av året.. hehe... Du har forresten vunnet boken " Historien om vakre jente" så send meg adressen din på mail,så får jeg sendt den over helgen:-)) Ha en fin kveld:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurraaa! Jeg så det nettopp og har akkurat sendt deg e-mail. Tusen tusen takk :-))
      Jeg ligger også littegranne etter skjema, men det skal jeg klare å ta inn etterhvert. Jeg er en evig optimist, og det skal man jo være :o)
      Igjen - takker så myyyyye for boka !!! Klem til deg!

      Slett
  3. Ninni Schulman har eg og liggande, og satser på at den blir lest. Eg kom i skade for å slette kommentaren din på innlegget mitt idag, men eg er redd for at hadde det ikkje vore for 1001-lesesirkelen så hadde eg og glatt hoppa over boka. Disney har radbrekkt ein klassiker, og det var ikkje noko særlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Humm... da tror jeg, på bakgrunn av flere slike kommentarer, at jeg rett og slett står over boka... Ninni Schulman er en mer lettlest og grei bok i forhold vil jeg tro :)

      Slett
  4. Ja, det var litt av en oppsummering! - og jøje meg, så mye du har lest! Jeg skjønner ikke at du har tid til å lese så mye... Selv har jeg lest 8 bøker i år, og det er vel ny rekord. Men jeg skriver jo hele tiden på noe...
    I tillegg merker jeg at jeg leser saktere etter at jeg språkvasket en del bøker i fjor... Utrolig irriterende - men det begynner å ta seg opp igjen!
    Ja, The Grey anbefales absolutt! På kino!! - den er rå og isende kald...
    Goood påske til deg! Kos deg med mye god lektyre!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare jeg kommer i fart så går det unna :) Det varierer veldig da. Forrige mnd leste jeg nesten 2 bøker... Kjenner til problematikken etter språkvask av bøker. Istedenfor å lese blir jeg utrolig opphengt i hvordan ting er skrevet. Har imidlertid kun språkvasket på engelsk, så det påvirker ikke de norske bøkene mine heldigvis.
      Ja - The Grey skal jeg se på kino. Har faktisk avtalt med sambo'en allerede :)
      Koser meg for tiden med Tom Egeland, en forfatter jeg hadde bestemt meg for ikke å lese. Før nå. Faktum er at jeg STORkoser meg! Kjekt :-)
      God Påske til deg også! ...og lykke til med skrivingen! Jeg har fremdeles ikke funnet bladet hvor du har fått gitt ut novelle..!!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)