fredag 10. juni 2011

Libris sliter

...med Bokskya!

I følge Dagsavisen forkaster de største bokkjedene Bokskya på grunn av elendige salgstall. Siden starten for to måneder siden, er det bare lastet ned 20.000 bøker, hvorav to tredjedeler har vært gratis promo-eksemplarer! Da er det ikke mange "normale" salg igjen, gitt! Jeg selv droppet Bokskya.no etter første forsøk...

En av mine to foretrukne bokhandlere for ebøker på nett - Libris.no - utvikler en egen web app i tillegg til Bokskya. De bruker Bokskya akkurat som den er idag, men legger en «Libris-look» inne i app'en og legger på en kjøpsknapp. Da blir det sånn som med andre løsninger, at når du er inne app'en kan du kjøpe bøker direkte derfra.

Dette betyr ikke at du i Bokskya låses til Libris. Via m.libris.no skal du både få tilgang til bøkene du har kjøpt hos Libris, og hos andre bokhandler. Men kjøpsknappen der, vil bare gå til Libris. Smart, spør du meg. Siden Libris i utgangspunktet har en av to beste (syns jeg) ebok-butikkene på nett. Den andre jeg liker er Norli.no! 

De to hovedproblemene som gjenstår og som må løses for at Bokskya skal bli interessant for den gemene hop av nettbrett-lesere og wannabee's er brukervennlighet og bedre utvalg. Det ser ut som ihvertfall Libris jobber med brukervennligheten, da gjenstår det at forlagene kommer på banen. Idag har Bokskya m/bl.a. Libris og Norli kun 1500 ebok-titler å skilte med. Det appellerer dårlig til brukere som vurderer nettbrett og foretrekker bøker på norsk. 

Enn sålenge må jeg innrømme at jeg er en ivrig og hyppig bruker av Amazon til tross for at de norske ebøkene enkelt kan legges inn på min Kindle...



Dagens bilde: Insektsommer...
.
.

3 kommentarer:

  1. Jeg kjenner ikke til Bokskya når det kommer til brukervennlighet. Jeg er imidlertid overbevist om at dette ikke er den viktigste grunnen til at e-bøker selger dårlig i Norge, grunn nummer en er, etter min mening, den høye prisen.

    Hvorfor i alle dager skal en norsk forbruker kjøpe en e-bok som koster mye mer enn en pocket? Og veldig mye mer enn en e-bok på engelsk? Inntil bransjen priser bøkene mer realistisk, tror jeg de fortsatt vil slite og piratene fortsatt gni seg i hendene. Dessverre. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe norske e-bøker, men med den prisen som nå foreligger går jeg heller og kjøper den samme boken i pocket i butikken eller kjøper den på engelsk via amazon.

    SvarSlett
  2. Delvis enig når det gjelder prisen - der er jeg litt todelt.. Enig i at en norsk forbruker ikke skal kjøpe en e-bok som koster mye mer enn en norsk pocket! En e-bok bør koste mye mindre enn samme boka i pocketutgave!!

    Jeg er imidlertid litt mer åpen på selve prisen. Husk at markedet for både engelske pocketbøker og engelske e-bøker er gedigent i forhold til det bittelille markedet for norske pocketbøker og e-bøker. Jeg aksepterer likevel ikke at e-bøker skal koste mer enn 100-lappen/max 149,- (typisk norsk...) for en nyutgivelse.

    Så ja - enig i at pris også er viktig oppi det hele! Det virker som om norske forlag ikke forstår at dersom prisen går ned så går ebok-kjøpet drastisk opp! Det har flere forfattere på Amazon virkelig erfart i egne lommebøker! Men igjen - der er markedet også så uendelig mye større...

    SvarSlett
  3. Takker for kommentaren .... jeg er på pinsetur, og hilser derfor rask innom. Nydelig bilde!

    Irene

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)